6 Şubat 2018 Salı

Yerli Mini Dizi // Alija


Mavi Kelebekler adında bir dizi izlemeye başlamıştım. Sırplar'ın Bosna-Hersek'lilere yaptığı sömürgeyi anlatıyordu. Her bölüm ağlıyordum. Bir süre sonra yüreğim kaldırmadı ve izlemeyi bıraktım. O diziyi izlemeye başladığımda tanıdım Aliya İzzetbegoviç'i. Sözleri, inanışı, dik duruşu beni yürekten etkilemişti. Gerçekten saygı duyduğum bir insan. Onun hayatını anlatan bir dizi çıkacağını öğrendiğimde çok mutlu oldum. Dizi de olaylar "birebir" aynı değildir tabii ki. 

"Ömer ol, Ömer'i bekleme."

Aliya İzzetbegoviç; Boşnak devlet adamı ve bağımsız Bosna-Hersek'in ilk cumhurbaşkanı.

Yapım : Sancak Medya
Yayın Kanalı : TRT1
Bölüm Sayısı : 6
Oyuncular; 
Yurdaer Okur (Aliya İzzetbegoviç)
Görkem Yeltan (Halida İzzetbegoviç)
Burak Poyraz (Alija'nın gençliği)
Gamze Doğanoğlu (Halida'nın gençliği)
Berke Üzrek
Dilşad Çelebi
Duygu Yürükçe
Volkan Özdaş
Erdal Bilingen
Nihal Tercan
Baki Çiftçi

Konusu : 1943 yılında Avrupa, hatta dünyanın neredeyse tamamı sosyalist - komünist fikir akımları ve hareketlerinden etkilenip sarsılırken Alija bütün akımları reddederek İslam’a yönelir. Alija İslam aşkı ile yanıp tutuşur ve İslam hakkında aktif bir öğrenim içerisindedir. Bu sırada İngiliz uçakları Alman mevzilerini bombalamaya giderken Saraybosna üzerinde uçmakta ve taşıdıkları bombaların bazılarını şehre düşürmektedir. 

Sovyet Rusya yanlısı komünistler artık Saraybosna’ya girmiştir ve halk bu durumdan tedirgin olmaya başlamıştır. Komünist harekete karşı Genç Müslümanlar Harekatı eylemler ve toplantılar düzenlemektedir. Toplantılarda Alija ateşli konuşmalar yapmaktadır. Alija bu zaman içerisinde İslam hakkında bir kitap yazmaya başlamıştır. Bir gün Genç Müslümanlar Harekatı toplantıdayken Komünistler, toplantıyı basar ve Alija hapse atılır. Alija suçludur, sadece inandığı için. Alija'nın hapis hayatı 3 yıl sürer. Alija serbest bırakılınca sevgilisi Halida ile evlenir. Halida, Alija'nın fikirlerine saygı ve destek gösterecektir. Halida ve Alija'nın iki kızı bir oğlu olacaktır. Alija yıllardır İslam hakkında yazdığı kitabı yayınlatmaya çalışacaktır.



Yorumum :
Burak Poyraz'ın oyunculuğunu eksik buldum. Bu yüzden ilk başta pek diziden hoşlanamadım. Fakat aradan yıllar geçti ve Yurdaer Okur, Aliya İzzetbegoviç'i canlandırmaya başladı. En son Yurdaer Okur'u Yeter dizisinde izlemiştim ve Aliya İzzetbegoviç'i nasıl canlandıracak diye merak etmiştim. Yurdaer Okur'u pek yakıştıramadım. Bu kadar saygı duyduğum bir insanı kim canlandırsa yine de yakıştıramayabilirdim, bilmiyorum. Fakat Yurdaer Okur iyi bir oyuncu, en azından Aliya İzzetbegoviç'in gençliğini canlandıran Burak Poyraz kadar göze batan bir oyunculuğu yok.
Dizinin jeneriği çok hoşuma gitti. Gerçekteki kişilere ve olaylara ait fotoğraf/videolarla jeneriği yapmışlar. Giriş jeneriğini izlerken duygulandım.
Bugün ikinci bölümü yayınlanacak, olumlu beklentilerim var bugün ki bölümden.
Hasan karakterini canlandıran Baki Çiftçi'nin oyunculuğunu başarılı buldum. O duyguyu bana hissettirdi. Dizi Aliya İzzetbegoviç'i araştırma isteğimi daha da kuvvetlendirdi. Onun kitaplarını okuma isteği uyandırdı.
Ve söylemek istediğim başka bir şey var; dünyaya haykırmak istiyorum. Neden istediğimiz şeye inanamıyoruz? Neden insanlar bizim inancımıza karışıyor ve saygı göstermiyor. Adalet denen şey neden yaşanmıyor? Tabii ki bu sorularımın cevaplarını biliyorum. Ama yine de haykırmayı istiyorum. Onlar bizlerden saygı bekliyor. Fakat saygı göstermeye gelince... yok. Onlar bizim dinimiz hakkında konuştuklarında bu özgürlük oluyor fakat bu özgürlük denen şey bize gelince... yok. Neden sadece kendilerine geldiğinde adalet var, haklarını savunma var, özgürlük var? Bize gelince, biz susmak zorundayız. Bu konu hakkında içimde dolup taşan bir konuşma isteği var fakat söyleyeceklerim buraya kadar. 

"Ve her şey bittiğinde, hatırlayacağımız şey; düşmanlarımızın sözleri değil, dostlarımızın sessizliği olacaktır."

Replikler : 

"Adalet hiçbir yere dışarıdan gelmez. Adalet senin yaratılış sırrın. Sen adil olursan, senin olduğun yerde adalet hüküm sürer."

"Ömer ol, Ömer'i bekleme."

"Ağlama, Alija hırsızlık yapmadı, insanları aldatmadı, kimsenin hakkını gasp etmedi. Sadece inandığını dosdoğru haykırdı. Buna ağlanmaz, bununla gurur duyulur."

2 yorum: